Zliftingowana ewidencja pojazdów już działa. Ale nie wszędzie

  • 13/11/2017

Z naszych informacji wynika, że zliftingowana Centralna Ewidencja Pojazdów, która miał została uruchomiona dzisiaj, na razie nie wszędzie działa. Ministerstwo Cyfryzacji uspokaja jednak, że generalnie system pracuje sprawnie, jest na bieżąco monitorowany, ale w fazie stabilizacji mogą zdarzać się problemy z jego pracą.

Udoskonalona CEP to m.in. doprecyzowanie i zwiększenie zakresu wprowadzanych do ewidencji danych. Trafiają tam informacje dotyczące ustanowionych zabezpieczeń na pojeździe, w tym o jego zajęciu przez organ egzekucyjny. To rozwiązanie ważne dla nabywców pojazdów, którzy uzyskają teraz wiedzę m.in. w zakresie ograniczonego prawa właściciela do dysponowania pojazdem.

Zgodnie z nowymi przepisami okresowe badanie techniczne na stacjach kontroli pojazdów przeprowadza się po uprzednim uiszczeniu opłaty przez właściciela lub posiadacza pojazdu. Po wykonaniu badania diagnosta jest zobowiązany do wprowadzenia danych do systemu i przesyłania do bazy CEP. Następnie otrzyma stamtąd potwierdzenie, dokona wpisu w dokumencie i zwróci go właścicielowi pojazdu. Nowością jest także rejestracja negatywnego wyniku badania technicznego. Badania okresowe przerwane na prośbę właściciela samochodu również zostanie odnotowane w bazie CEP.

Jednak na razie system nie wszędzie działa. Skąd to wiemy? Taką informację przekazali nam m.in. pracownicy  stacji kontroli pojazdów. Ale nie tylko. O problemach mówią także urzędnicy pracujący w wydziałach komunikacji starostw powiatowych i urzedów miast.

- Czasami jesteśmy w stanie wydać dowód rejestracyjny, innym razem nie. To loteria - mówi Janusz Hyliński, zastępca naczelnika wydziału komunikacji w Starostwie Powiatowym w Krotoszynie. - Niby połączenie z systemem jest, ale nie wszystkie sprawy, z którymi przychodzą do nas ludzie, możemy załatwić. 

Rzecznik resortu cyfryzacji, Karol Manys uspokaja jednak, że system działa sprawnie i jest na bieżąco monitorowany.

- Mogą oczywiście zdarzać się pojedyncze przypadki, gdzie dojdzie do jakiś problemów z łączeniem się z systemem. To ogromna baza, takie rzeczy się zdarzają. Jednak w takiej sytuacji należy zwrócić się do nas, helpdesk działa 24 godziny na dobę. Proszę pamiętać, że system jest w fazie stabilizacji. Nie znam żadnego tak poważnego systemu, który na starcie działałby bez zarzutu. 

jaz